pasi infiintare firma

Extreme Training are in derulare proiectul Business Start-up. In cazul in care te-ai decis sa dechizi o afacere mai jos sunt prezentati pasii infiintarii unei firme. Multumim doamnei avocat apentru elaboararea materialului foarte detaliat si bine explicat.

Incep o afacere – pas cu pas


Pasii care trebuiesc urmati pentru a deschide propria afacere:
1. Dovada rezervare denumire.
2. Act constitutiv (care poate fi autentificat de catre avocat/notar dar poate fi si sub semnatura privata)
3. Dovada sediu ( act proprietate, contract de inchiriere, subinchiriere, contract de comodat).

4. specimen de semnatura pentru administrator (care se poate da la notariat sau la depunerea dosarului, la ONRC – fara plata).
5. Cazier fiscal – de la 1 octombrie 2007 informatiile din cazierul fiscal al contribuabililor vor fi transmise in format electronic de ANAF catre ONRC, la solicitarea acestuia din urma, in termen de opt ore. Solicitantii vor obtine cazierul fiscal direct de la oficiile registrului, ONRC colectand, de asemenea, pentru fiecare solicitare si taxa de 20 RON prevazuta de art.9, alin (3) din OG nr.75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

6. Copii de pe acte identitate asociati/administrator.

7. Dovada depunere capital social.
8. Declaratie pe propria raspundere ca sunt indeplinite conditiile pentru a fi asociat/administrator (poate fi autentificata de avocat).
9. Aviz asociatie proprietari + vecini pe verticala si pe orizontala, cu acordul comitetului executiv al asociatiei, semnat de membrii acestuia.
10. Cerere inregistrare.
11. Declaratie pe propria raspundere ca sunt indeplinite conditiile de autorizare
12. Formular inregistrare fiscala.

1.Rezervare denumire.

Pentru acesta trebuie sa va alegeti in ordinea preferintei 3 denumiri. Puteti verifica pe site-ul ONRC daca denumirile alese de dvs. exista deja. Trebuie sa stiti ca, chiar in conditiile in care pe site le gasiti disponibile, exista posibilitatea sa nu fie acceptate fara un element de diferentiere care trebuie avut in vedere de la inceput.

Formularul pentru rezervare denumire il gasiti aici

TAXA : 50 lei

2. Actul constitutiv.

Actul constitutiv al societatii va cuprinde:

  1. datele de identificare a asociatilor;
  2. forma, denumirea si sediul social;
  3. obiectul de activitate al societatii, cu precizarea domeniului si a activitatii principale;
  4. capitalul social, cu mentionarea aportului fiecarui asociat, in numerar sau in natura, valoarea aportului in natura si modul evaluarii. La societatile cu raspundere limitata se vor preciza numarul si valoarea nominala a partilor sociale, precum si numarul partilor sociale atribuite fiecarui asociat pentru aportul sau;
  5. asociatii care reprezinta si administreaza societatea sau administratorii neasociati, datele lor de identificare, puterile ce li s-au conferit si daca ei urmeaza sa le exercite impreuna sau separat;
  6. e1) in cazul societatilor cu raspundere limitata, daca sunt numiti cenzori sau auditor financiar, datele de identificare ale primilor cenzori, respectiv ale primului auditor financiar;

  7. partea fiecarui asociat la beneficii si la pierderi;
  8. sediile secundare – sucursale, agentii, reprezentante sau alte asemenea unitati fara personalitate juridica -, atunci cand se infiinteaza o data cu societatea, sau conditiile pentru infiintarea lor ulterioara, daca se are in vedere o atare infiintare;
  9. durata societatii;
  10. modul de dizolvare si de lichidare a societatii.

Forma autentica este obligatorie daca printre bunurile subscrise ca aport in natura la capitalul social se afla un teren; in celelalte cazuri fiind suficienta atestarea de catre avocat in conditiile Legii nr. 51/1995, modificata, darea de data certa, acordata, in conditiile legii, de catre notarul public sau de catre serviciul de asistenta din cadrul ORC, sau incheierea actului sub semnatura privata.

In termen de 15 zile de la data incheierii actului constitutiv, fondatorii, primii administratori sau, daca este cazul, primii membri ai directoratului si ai consiliului de supraveghere ori un imputernicit al acestora vor cere inmatricularea societatii in registrul comertului in a carui raza teritoriala isi va avea sediul societatea. Ei raspund in mod solidar pentru orice prejudiciu pe care il cauzeaza prin neindeplinirea acestei obligatii.

Cand actul constitutiv nu cuprinde mentiunile prevazute de lege ori cuprinde clauze prin care se incalca o dispozitie imperativa a legii sau cand nu s-a indeplinit o cerinta legala pentru constituirea societatii, judecatorul delegat, din oficiu sau la cererea oricaror persoane care formuleaza o cerere de interventie, va respinge, prin incheiere, motivat, cererea de inmatriculare, in afara de cazul in care asociatii inlatura asemenea neregularitati. Judecatorul delegat va lua act in incheiere de regularizarile efectuate.

3. Dovada sediu.

  • contract de vanzare-cumparare, intabulat;
  • contract de schimb, intabulat;
  • contract de inchiriere: – inregistrat la Administratia Finantelor Publice, pentru cel incheiat intre persoane fizice
    si persoane juridice;
  • neinregistrat la Administratia Finantelor Publice, pentru cel incheiat intre persoane juridice.
  • contract de subinchiriere;
  • contract de concesiune, intabulat;
  • contract de leasing imobiliar;
  • contract de comodat, in original, in forma autentica sau sub semnatura privata, insotit de actul doveditor al
    proprietarului, intabulat;
  • contract de donatie, in forma autentica, intabulat;
  • contract de uz;
  • contract de uzufruct;
  • extras de carte funciara, in termen de valabilitate la depunere – pentru oricare din actele prevazute ca dovada de sediu
    (inclusiv in cazul aportului la capitalul social la constituirea societatii, pe numele asociatului care aporteaza);
  • certificat de rol fiscal/rol agricol, in termen de valabilitate;
  • certificat de mostenitor;
  • act notarial de iesire din indiviziune sau de delimitare a proprietatii, intabulat;
  • hotarare judecatoreasca definitiva privind proprietatea (intabulata) sau folosinta/uzufructul;
  • hotarare judecatoreasca definitiva de iesire din indiviziune, intabulata
  • proces verbal de receptie a constructiei, intabulat;
  • act de adjudecare a imobilului vandut in cadrul executarii silite;
  • contract de asistenta juridica privind stabilirea sediului social la sediul profesional al avocatului conform art. 3 alin. (1)
    lit. h) si i) din Legea nr. 51/1995, cu modificarile si completarile ulterioare.

In ceea ce priveste intabularea, pentru actele incheiate si transcrise anterior intrarii in vigoare a Legii nr. 7/1996 a cadastrului si publicitatii imobiliare, se va aplica prevederea art. 58 din lege.

La acelasi sediu vor putea functiona mai multe societati, daca este indeplinita cel putin una dintre urmatoarele conditii:

  1. imobilul, prin structura lui, permite functionarea mai multor societati in incaperi diferite;
  2. cel putin o persoana este, in conditiile legii, asociat in fiecare dintre societati;
  3. daca cel putin unul dintre asociati este proprietar al imobilului ce urmeaza a fi sediul societatii

5. Cazierul fiscal reprezinta o evidenta electronica a contribuabililor – persoane fizice si juridice, asociati, actionari si reprezentanti legali ai persoanelor juridice – care au savarsit fapte sanctionate de legislatia financiar-fiscala si vamala, fiind in fapt un mijloc de evidenta si urmarire a disciplinei financiare a contribuabililor.

In cazierul fiscal se inscriu faptele sanctionate de legile financiare, vamale sau care privesc disciplina financiara, inclusiv cele care privesc stabilirea si gestionarea impozitelor si taxelor. In certificatul de cazier fiscal se inscriu numai faptele constatate prin acte administrative asupra carora nu s-au exercitat in termenul legal caile de atac sau cele asupra carora s-au pronuntat hotarari judecatoresti definitive/irevocabile.

TAXA: 20 lei – 8 ore, direct de la ONRC

8. Declaratie pe propria raspundere ca sunt indeplinite conditiile pentru a fi asociat/administrator (poate fi autentificata de avocat)

Interdictii pentru detinerea si exercitarea unor calitati in societatile comerciale:

  • art. 6 alin.(2), art. 15314, si art. 189 alin. (2) din Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare:
    “(2) Nu pot fi fondatori, administratori, directori, membri ai directoratului sau ai consiliului de supraveghere, reprezentanti, comanditati, lichidatori persoanele care, potrivit legii, sunt incapabile sau care au fost condamnate pentru gestiune frauduloasa, abuz de incredere, fals, uz de fals, inselaciune, delapidare, marturie mincinoasa, dare sau luare de mita, precum si pentru infractiunile prevazute la art. 143 – 145 din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei sau pentru cele prevazute de prezenta lege. “
  • art. 120 alin. (3) si (4) din Legea nr. 161/2003 cu modificarile si completarile ulterioare, Cartea I, Titlul V:”Nu pot fi fondatori, administratori, cenzori si lichidatori persoanele care, potrivit legii, sunt incapabile sau care au fost condamnate pentru gestiune frauduloasa, abuz de incredere, inselaciune, delapidare, dare de mita, luare de mita, primire de foloase necuvenite, trafic de influenta, marturie mincinoasa, fals, uz de fals, precum si pentru infractiunile prevazute de Legea nr. 31/1990, republicata, infractiunile prevazute de Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale si infractiunile de spalare a banilor prevazute de Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, cu modificarile si completarile ulterioare”.
  • art. 15, art. 46 alin. (1), art. 47 alin. (1), art. 57 alin. (6) din Legea nr. 1/2005:”Nu pot fi membri fondatori, administratori si cenzori persoanele care, potrivit legii, sunt incapabili sau au fost condamnate prin hotarare judecatoreasca definitiva pentru infractiunile de coruptie, spalare de bani, evaziune fiscala, gestiune frauduloasa, abuz de incredere, fals, uz de fals, inselaciune, delapidare, marturie mincinoasa, dare sau luare de mita, precum si pentru infractiunile prevazute de art. 112 – 116 din Legea nr. 1/2005″.

    “Membrii consiliului de administratie nu pot fi asociati, actionari, administratori, directori executivi sau cenzori in societatile comerciale care au acelasi obiect de activitate cu cel al societatii cooperative”.

  • art. 161 alin. (2) din Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare:”(2) Nu pot fi cenzori, iar daca au fost alesi, decad din mandatul lor:
    1. rudele sau afinii pana la al patrulea grad inclusiv sau sotii administratorilor;
    2. persoanele care primesc sub orice forma, pentru alte functii decat aceea de cenzor, un salariu sau o remuneratie de la administratori sau de la societate sau ai caror angajatori sunt in raporturi contractuale sau se afla in concurenta cu aceasta;
    3. persoanele carora le este interzisa functia de membru al consiliului de administratie, respectiv al consiliului de supraveghere si directoratului, in temeiul art. 15314;
    4. persoanele care, pe durata exercitarii atributiilor conferite de aceasta calitate, au atributii de control in cadrul Ministerului Finantelor Publice sau al altor institutii publice, cu exceptia situatiilor prevazute expres de lege.”
  • art. 57 alin. (6) din Legea nr. 1/2005:
    “Nu pot fi cenzori, iar daca au fost alesi sunt decazuti din mandatul lor, persoanele care fac parte din consiliul de administratie, sotul, sotia, rudele si afinii pana la gradul al treilea inclusiv, precum si persoanele carora le este interzisa functia de administrator potrivit prevederilor Legii nr. 1/2005″.
  • art. 14 alin. (1) si (2) din Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare:
    • o persoana fizica sau juridica nu poate fi asociat unic decat intr-o singura societate cu raspundere limitata;
    • o societate cu raspundere limitata nu poate avea ca asociat unic o alta societate cu raspundere limitata, alcatuita dintr-o singura persoana.
  • art. 253 alin. (1) din Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare:”Lichidatorii persoane fizice sau reprezentantii permanenti – persoane fizice ale societatii lichidatoare – trebuie sa fie lichidatori autorizati, in conditiile legii”.
  • art. 3-9 si art. 12 din Legea nr. 241/2005:”Nu pot fi fondatori, administratori, directori sau reprezentanti legali ai societatii comerciale, iar daca au fost alese, sunt decazute din drepturi, persoanele care au fost condamnate pentru infractiunile prevazute in prezenta lege”.

9. Aviz asociatie proprietari + vecini pe verticala si pe orizontala, cu acordul comitetului executiv al asociatiei, semnat de membrii acestuia.

Prin articolul 42 al legii 230 din 06.07.2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatilor de proprietari, se prevede in mod expres ca fiind obligatorie existenta unui aviz al comitetului executiv al asociatiei si acceptul proprietarilor direct afectati, pe plan orizontal si vertical, in cazul in care se schimba destinatia locuintei in alta decat cea de locuit. Potrivit articolului 21 al aceleiasi legi, comitetul executiv al asociatiei de proprietari este format din presedintele asociatiei de proprietari si un cenzor sau o comisie de cenzori. (in prezent, la registrul comertului se solicita avizul comitetului executiv al asociatiei de proprietari semnat de membrii acestuia, ori declaratie pe propria raspundere a presedintelui asociatiei de proprietari ca nu exista un astfel de comitet).

10. Cerere inregistrare.
11. Declaratie pe propria raspundere ca sunt indeplinite conditiile de autorizare
12. Formular inregistrare fiscala.

Pasul 1

Trebuie sa va fixati:

Tipul de societate pentru a fixa baza de impozitare : intreprindere mica – microintreprindere (2% impozit) sau intreprindere mare – macrointreprindere (16% impozit);

Se alege ca firma sa fie platitoare de TVA sau nu.

Se fixeaza obiectul principal de activitate si obiectele secundare conform Cod CAEN

Pasul 2

Se face rezervarea de denumire

Se redacteaza actul constitutiv

Cu actul constitutiv (care prevede repartizarea capitalului social) si rezervarea de denumire se merge la banca si se depune capitalul social.

Pasul 3

Incheierea contractului de inchiriere/comodat daca spatiul unde se desfasoara activitatea nu este proprietate.

Obtinerea avizului asociatiei de proprietari, vecini, comitet executiv.

Pasul 4

Depunerea dosarului.

TAXE: aprox 370 lei incluzand cazierul fiscal.

Pasul 5

A doua zi este termenul de judecata. Daca totul este in regula, certificatulde inmatriculare se ridica in 2 zile.

CE TREBUIE SA MAI STIM

PLATITOR / NEPLATITOR DE TVA

In general persoanele care aleg sa fie neplatitori de TVA exercita activitati de prestari servicii destinate persoanelor fizice. Persoanele fizice nu au interesul de a deduce TVA, iar pretul de vanzare pentru un bun / serviciu este acelasi indiferent daca factura este fiscala sau nu.

Astfel, un client, persoana fizica va plati aceeasi suma de bani pentru un produs, doar ca in cazul in care furnizorul este neplatitor de TVA, va plati un pret fara TVA, dar marit cu 19%, TVA fiind inclus in pret. In cazul in care furnizorul este platitor de TVA clientul va plati aceeasi suma de bani insa pretul fara TVA al produsului va fi altul, mai mic.

Este insa in dezavantaj pentru o persoana sa opteze pentru a fi microintreprindere neplatitoare de TVA, in cazul in care beneficiarii / clientii sai sunt in mare parte persoane juridice. Daca furnizorul nu va simti dezavantajul direct al optiunii de a fi neplatitor de TVA, el va simti cu siguranta refuzul categoric al potentialilor clienti, persoane juridice. Acestea din urma nu vor putea sa isi deduca TVA si vor plati un pret fata TVA marit.

Conform Codului fiscal actualizat la data de 01.07.2007:

Definitia microintreprinderii

Art. 103. – In sensul prezentului titlu, o microintreprindere este o persoana juridica romana care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent:

  1. realizeaza venituri, altele decat cele din consultanta si management, in proportie de peste 50% din veniturile totale
  2. are de la 1 pana la 9 salariati inclusiv;
  3. a realizat venituri care nu au depasit echivalentul in lei a 100.000 euro;
  4. capitalul social al persoanei juridice este detinut de persoane, altele decat statul, autoritatile locale si institutiile publice.

Art. 104.

  1. Impozitul reglementat de prezentul titlu este optional.
  2. Microintreprinderile platitoare de impozit pe profit pot opta pentru plata impozitului reglementat de prezentul titlu incepand cu anul fiscal urmator, daca indeplinesc conditiile prevazute la art. 103 si daca nu au mai fost platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor.
  3. O persoana juridica romana care este nou-infiintata poate opta sa plateasca impozit pe venitul microintreprinderilor, incepand cu primul an fiscal, daca conditiile prevazute la art. 103 lit. a) si d) sunt indeplinite la data inregistrarii la registrul comertului si conditia prevazuta la art. 103 lit. b) este indeplinita in termen de 60 de zile inclusiv de la data inregistrarii.
  4. Microintreprinderile platitoare de impozit pe venitul microintreprinderilor nu mai aplica acest sistem de impunere incepand cu anul fiscal urmator anului in care nu mai indeplinesc una dintre conditiile prevazute la art. 103.
  5. Nu pot opta pentru sistemul de impunere reglementat de prezentul titlu persoanele juridice romane care:
    1. desfasoara activitati in domeniul bancar;
    2. desfasoara activitati in domeniile asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital, cu exceptia persoanelor juridice care desfasoara activitati de intermediere in aceste domenii;
    3. desfasoara activitati in domeniile jocurilor de noroc, pariurilor sportive, cazinourilor;
    4. au capitalul social detinut de un actionar sau asociat persoana juridica cu peste 250 de angajati.
  6. Microintreprinderile platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor pot opta pentru plata impozitului pe profit incepand cu anul fiscal urmator. Optiunea se exercita pana la data de 31 ianuarie a anului fiscal urmator celui pentru care s-a datorat impozit pe veniturile microintreprinderilor.

Aria de cuprindere a impozitului

Art. 105. – Impozitul stabilit prin prezentul titlu, denumit impozit pe veniturile microintreprinderilor, se aplica asupra veniturilor obtinute de microintreprinderi din orice sursa, cu exceptia celor prevazute la art. 108.

Anul fiscal

Art. 106. – (1) Anul fiscal al unei microintreprinderi este anul calendaristic.

(2) In cazul unei persoane juridice care se infiinteaza sau isi inceteaza existenta, anul fiscal este perioada din anul calendaristic in care persoana juridica a existat.

Cota de impozitare

Art. 107. – Cota de impozitare pe veniturile microintreprinderilor este: 2% in anul 2007; 2,5% in anul 2008; 3% in anul 2009.

Impunerea microintreprinderilor care realizeaza venituri mai mari de 100.000 euro

Art. 1071. – Prin exceptie de la prevederile art. 109 alin. (2) si (3), daca in cursul unui an fiscal o microintreprindere realizeaza venituri mai mari de 100.000 euro sau ponderea veniturilor realizate din consultanta si management in veniturile totale este de peste 50% inclusiv, aceasta va plati impozit pe profit luand in calcul veniturile si cheltuielile realizate de la inceputul anului fiscal, fara posibilitatea de a mai beneficia pentru perioada urmatoare de prevederile prezentului titlu. Calculul si plata impozitului pe profit se efectueaza incepand cu trimestrul in care s-a depasit oricare dintre limitele prevazute in acest articol, fara a se datora majorari de intarziere. La determinarea impozitului pe profit datorat se scad platile reprezentand impozitul pe veniturile microintreprinderilor efectuate in cursul anului fiscal.

Baza impozabila

Art. 108.

  1. Baza impozabila a impozitului pe veniturile microintreprinderilor o constituie veniturile din orice sursa, din care se scad:
    1. veniturile din variatia stocurilor;
    2. veniturile din productia de imobilizari corporale si necorporale;
    3. veniturile din exploatare, reprezentand cota-parte a subventiilor guvernamentale si a altor resurse pentru finantarea investitiilor;
    4. veniturile din provizioane;
    5. veniturile rezultate din anularea datoriilor si a majorarilor datorate bugetului statului, care nu au fost cheltuieli deductibile la calculul profitului impozabil, conform reglementarilor legale;
    6. veniturile realizate din despagubiri, de la societatile de asigurare, pentru pagubele produse la activele corporale proprii.
  2. In cazul in care o microintreprindere achizitioneaza case de marcat, valoarea de achizitie a acestora se deduce din baza impozabila, in conformitate cu documentul justificativ, in trimestrul in care au fost puse in functiune, potrivit legii.

Procedura de declarare a optiunii

Art. 109.

  1. Persoanele juridice platitoare de impozit pe profit comunica optiunea organelor fiscale teritoriale la inceputul anului fiscal, prin depunerea declaratiei de mentiuni pentru persoanele juridice, asociatiile familiale si asociatiile fara personalitate juridica, pana la data de 31 ianuarie inclusiv.
  2. Persoanele juridice care se infiinteaza in cursul unui an fiscal inscriu optiunea in cererea de inregistrare la registrul comertului. Optiunea este definitiva pentru anul fiscal respectiv.
  3. In cazul in care, in cursul anului fiscal, una dintre conditiile impuse nu mai este indeplinita, microintreprinderea are obligatia de a pastra pentru anul fiscal respectiv regimul de impozitare pentru care a optat, fara posibilitatea de a beneficia pentru perioada urmatoare de prevederile prezentului titlu, chiar daca ulterior indeplineste conditiile prevazute la art. 103.
  4. Pot opta pentru plata impozitului reglementat de prezentul titlu si microintreprinderile care desfasoara activitati in zonele libere si/sau in zonele defavorizate.

Plata impozitului si depunerea declaratiilor fiscale

Art. 110.

  1. Calculul si plata impozitului pe venitul microintreprinderilor se efectueaza trimestrial, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se calculeaza impozitul.
  2. Microintreprinderile au obligatia de a depune, pana la termenul de plata a impozitului, declaratia de impozit pe venit.

Sursa:

www.avocatulstagiar.ro
av.ancapopescu@gmail.com

Trackbacks/Pingbacks

  1. pasi infiintare firma - [...] Articol Business StartUp [...]

line
footer
Powered by WordPress | Designed by Elegant Themes